Hetek blog

Volt egyszer egy…Hollywood

2020/02/10. - írta: Hetek_hu

Így telt a 92. Oscar-gála

Mindenki felsóhajthat, növényi alapú ételeket szolgáltak fel a 92. Oscar- gálán. Ja meg Bong Joon-Hu történelmet írt!

letoltes_1.jpg

A legrangosabb és legnépszerűbb filmművészeti díjkiosztót 92. alkalommal rendezték meg. A tavalyihoz hasonlóan idén is a Dolby Theatre-ben tartották a nívós rendezvényt, és idén is ceremóniamester nélkül, celebek adták át egymásnak a mikrofont megszólalásra. Ebben az évben is hosszúra sikerült a reklámmaraton, de sikerült helyet szorítani a díjazott filmeknek is szerencsére.

Az idei Oscar gálát a szokásosnál is több figyelem kísérte, ami nem véletlen. Olyan legendás rendezők készítettek új filmeket ebben az évben, mint a gengsztereposzok királya, Martin Scorsese, vagy mint a túlzásesztétika legnépszerűbb hollywood-i képviselője, Quentin Tarantino. De érkeztek különc alkotások, független filmstúdiókkal, és nagyköltségvetésű Netflix-filmek is. Volt itt második világháborús szatíra, és dél-koreai thriller is.

Üzengetések, kritikák

Természetesen hatalmas várakozás előzte meg a rangos eseményt, a műsor kezdete előtt órákon át lehetett figyelni a sztárok öltözetét, amiről tudvalevő, hogy legalább annyira fontos, mint a ceremónia maga. Bár a legtöbbször nem túl izgalmas az esemény ezen szakasza, ahol különböző celebek mindenféle érdektelen és bugyuta kérdésekkel bombázzák az arra kószáló sztárokat-idén szemet szúrt egy szoknyás férfi, mint kérdező. Rövid keresés után megtaláltam a hősünket, akit Billy Porternek hívnak, és az önkifejezés szabadságharcosa (!). Azt nyilatkozta, hogy így próbálja elmosni a feminim-maszkulin határokat, amik eddig jellemezték az Oscar-gálát. Ebből már sejteni lehet, hogy a rangos díjátadó idén is át lesz itatva a Hollywoodot meghatározó szélsőségesen liberális genderideológiával. És természetesen az idei Oscar-gálának is volt egy nagyon erőteljes politikai felhangja, a diverzitás, a nők kiemelt szerepe a szakmában és a globális összefogás mind-mind lényeges aspektusai voltak a műsornak. Idén is rengeteg kritika érte az Akadémiát, amiért az általuk jelölt potenciális díjazottak megint túl „fehérek” voltak. A szokásos identitáspolitizálástól eltekintve jócskán akadtak megalapozott bírálatok is az Akadémia felé, hiszen sok kiemelkedő színész nem lett jelölve sem: Taron Egerton, Adam Sandler, Robert Pattinson; az A24 filmek ignorálva lettek: Uncut Gems (magyar cím: Csiszolatlan gyémánt), The Last Black Man in San Francisco; illetve kevesellték a női jelöléseket: Greta Gerwig, Lupita Nyong’o. Mindezek ellenére a túlfűtött politikai-ideológiai üzengetésből is akadt az este bőven.

Janelle Monae-vel kezdődött a műsor, aki a Beautiful Day in the Neighborhood (magyar cím: Egy kivételes barát) egyik betétdalát énekelte, természetesen aktualizálva a díjra jelölt filmekre. Aztán egy rövid monológot tartott arról, hogy a fekete, queer, női rendezőket is ünnepelni kell ezen a napon. Az ünnepség alatt mellesleg rengeteg zenei műsor hangzott el, Billie Eilishtól kezdve Elton Johnon keresztül Eminemig terjed a színes zenei paletta. A gála egyik pontján a Jégvarázs 2 egyik betétdalát énekelte el a dal eredeti énekese, valamint külföldi szinkronszínészei. Az est talán legkellemetlenebb része talán az volt, mikor James Corden és Rebel Wilson macskáknak beöltözve igyekeztek rendkívül magas szintű humorérzékkel operálva - macskaként viselkedni, és ütögetni a mikrofont. De Martin Scorsese Eminemre adott reakciója sem volt könnyen felejthető.

 

Az ’Akikre emlékezünk’ részben elsőként jelent meg a nemrég elhunyt kosárlegenda -  Kobe Bryant, aki mellesleg Oscar díjat kapott két évvel ezelőtt a karrierjéről szóló animációs rövidfilmért. Peregtek a képek az elhunyt legendás színészekről (Kirk Douglas), rendezőkről (Agnes Varda) és filmesekről, miközben Billie Eilish a Yesterday c. dalt énekelte. Az est meglepetésvendége Eminem volt, aki a 2002-es 8 Mérföld c. filmből énekelte el a „Lose yourself”-et.   

Koreai film a csúcson

De legnagyobb meglepetés természetesen Bong Joon-Hu-hoz köthető, aki az Élősködők c. filmjével történelmet írt. Ez ugyanis az első dél-koreai film, ami megnyerte a legjobb külföldi filmnek járó szobrocskát, illetve ez az első nem-amerikai film, ami elvitte a legjobb filmnek járó díjat. A díjhoz már tavaly is közel állt egy külföldi film, a gyönyörű Roma, Alfonso Cuarón rendezésében, ám végül a Zöld Könyv nyert. Az Élősködők elvitte továbbá a legjobb eredeti forgatókönyv, és a legjobb rendező díját is. Az Élősködők egy vígjáték és a thriller határán mozgó rendkívül egyedi és precízen elkészített film, ami a társadalmi rétegek közötti különbözőségekre reflektál, állásfoglalás nélkül, erkölcsi dilemmában hagyva a nézőt. A rendező a köszönőbeszédében egyébként külön kitért Martin Scorsesere és Quentin Tarantinora, mint inspirációira. A gála legnagyobb vesztese azonban sajnos Scorsese nevéhez köthető, akinek Az ír című filmje 10 jelölést kapott, ám egyet sem vitt el. A legújabb gengszterfilmje egyfajta karrier-visszatekintés számára, egy nagyon személyes alkotás, ami nem tudott kiemelkedni az egyébként nagyon erős mezőnyből. Quentin Tarantinonak a Volt egyszer egy…Hollywood c. filmje szintén 10 jelölést kapott, amiből Brad Pitt nyert, mint legjobb férfi mellékszereplő, illetve a látványtervezésért is kapott díjat. Ez a film egy szerelmeslevél Hollywood számára, abból a korszakból, amit Mr. Tarantino a legjobban favorizál. Ez a mozi is rendkívül hosszú, és lassan zajlik a cselekmény, ugyanakkor a történelmi igazságtétel a vásznon rendkívüli módon erőszakos. A legjobb férfiszínész díjat pedig Joaquin Phoenix vitte el, aki köszönőbeszédében az állatok egyenjogúságára hívta fel a figyelmet. A legjobb női főszereplő pedig Renée Zellweger lett.  

 

Tarolt az "egysnittes" 1917

Legjobb animációs film kategóriában a Toy Story 4 nyert, ezzel újabb rekordot állított fel a Pixar, 16 díjjal. Ez nagy meglepetés volt, hiszen szinte biztosra lehetett venni a Netflix gondozásában készült I Lost My Body c. animációs film győzelmét. Tarolt továbbá az 1917 is, ami szinte minden technikai díjat elvitt, nem is alaptalanul. Az első világháborús dráma különlegessége, hogy ez is „egysnittes” film, azaz a nézőnek úgy tűnik, mintha nem lenne benne vágás. Valamint a lélegzetelállító kameramozgás, ami a brit Roger Deakinshez köthető, akit tizenhatodik alkalommal jelöltek legjobb operatőri munkára, és másodjára nyert a Blade Runner 2049 (magyar cím: Szárnyas fejvadász 2) után. A meglehetősen különc, új-zélandi származású Taika Waititi vitte el a legjobb adaptált forgatókönyv díját, a Jojo Rabittel (magyar cím: Jojo, nyuszi). A Jojo Rabbit az a film, ami egy eddig nem látott műfajjal dolgozza fel a második világháború eseményeit, egy meglehetősen szokatlan perspektívából. A narratíva ugyanis egy fanatikus náci kisfiú szemszögéből követhető végig, és teszi ezt elképesztő aprólékossággal, és kreativitással. És habár nem mindenki tudja hová tenni a film abszurd jellegét, az üzenet abszolút életigenlő, és pozitív.

 

Netflix vagy Mozi?

Miután rengeteg neves rendező leszerződött nagyobb streamszolgáltatókhoz, otthagyva nagymúltú stúdiókat, egyre erősebben aktualizálódik a kérdés, hogy van-e még jövője a hagyományos mozinak? Hiszen idén a Netflix 24 jelölést tudhatott magáénak, ezzel megelőzve minden amerikai filmforgalmazó céget. Nagyon úgy tűnik, hogy egyre nagyobb teret nyernek maguknak ezek a szolgáltatók, de egyelőre úgy tűnik a klasszikus mozi stabilan vezet, mind a kasszáknál, mind a díjaknál. A Netflixen belül jelent meg a Marriage Story (magyar cím: Házassági történet) is, a film, ami egy válóperről szól, és ami elhozta a sikert Laura Dern-nek.

Kormos Joel

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hetek.blog.hu/api/trackback/id/tr9615467446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.